Elkötelezettség, avagy hogyan tudjuk megtartani munkatársainkat?

Hosszú ideje meglévő munkavállalók már ismerik a céget, a vezetőséget, a közvetlen kollégákat, a munkafolyamatokat. Ők a belépést és a próbaidő leteltét követően biztosították munkahelyüket elkötelezettségükről. Sajnos a lojalitás az idő múlásával csökken, hiszen kezdetben lelkesedünk az újdonság hatása miatt, megakarjuk ismerni a vállalatot, a munkafolyamatokat, tanulni akarunk, hogy a legjobbak lehessünk.

Lojalitás, elköteleződés gyengülhet az alábbi okok miatt, melyeket részletesen is kifejtek. Hiány léphet fel a munkavállalókban, ha az alábbi fontos szempontok nincsenek meg egy cég mindennapjaiban. Gondolok itt a fejlődési / előrelépési lehetőségre, elismerésre / megbecsülésre, rossz munkaköri légkörre, munkavállalók közötti együttműködésre, munkavégzéshez szükséges eszközökre, vezetői támogatásra és új, kihívást jelentő feladatokra.

Ezeken érdemes elgondolkodni, adott esetben megvizsgálni és tenni ellene, hiszen változtatni mindig lehet! Odafigyelés kérdése. Gondoljunk bele, hogy a „régi” kollégák megtartása sokkal gazdaságosabb a munkahelyek számára, mind újakat toborozni és betanítani.

Fontos, hogy munkavállalóink tisztában legyenek azzal, hogy mit vár tőlük a munkáltató, mi a feladatuk, mivel járulnak hozzá a sikeres működéshez. Legyenek világos feladatok, munkáltatói leírások, utasítások a munkafolyamatok szakszerű és pontos elvégzéséhez.

Továbbá odafigyelést igényel, hogy munkaerőnk részére a napi szintű munkavégzéshez rendelkezésre állnak-e a szükséges eszközök. Munkaerő megtartásához nagyban hozzájárulnak ezen munkakörülmények is, hiszen ennek hiányában nem fogják tudni elvégezni munkájukat, ami feszültséghez, stresszhez vezet. Feszültség, bizonytalanság és stressz esetén könnyen felmondást választják a munkavállalók egészségük és családjuk védelmében.

Lényeges szempont olyan munkavállalók foglalkoztatása az adott munkakörökben, akik rendelkeznek a megfelelő kompetenciával. Abban az esetben végzik jól a munkájukat humán erőforrásaink, amennyiben megvan a szükséges tudásuk, tapasztalatuk, önbizalmuk és nem kell stresszelniük a munkafolyamat elvégzése közben.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy milyen fontos a vezetői dicséret, elismerés és megbecsülés. Szellemi és fizikai munkakör esetén is visszajelzést kell adnunk! Akár pozitív, akár negatív dicséretről van szól. Munkavállalónknak tisztában kell lennie munkavégzése milyenségével, pozitív visszacsatolás esetén örömmel fogja tovább végezni munkáját, ha negatív visszacsatolást kap, akkor közösen megbeszélve tud fejlődni.  

Jó vezető ismérve, hogy tudja támogatni a beosztottját. Olyan feladatokat ad, amelyek megfelelnek a képességeinek, vagy amelyek fejlesztik azokat. Továbbá a jó felettes tudja, hogy beosztottja mely feladatokat tudja jól elvégezni, illetve ösztönzi a helyes munkavégzésre.

Fontos lenne minden vállalatnál kikérni az alkalmazottak véleményét, hiszen ők a mindennapi munka során könnyebben észreveszik, ha valami hiányzik, ha valamivel jobbá lehetne tenni az egyes munkafolyamatokat. Lelkes és új munkavállalóink kezdetben még próbálkoznak ötleteikkel, viszont nem minden esetben kapnak pozitív visszajelzést. Ha nem hallgatják meg őket, nem foglalkoznak a felmerült javaslataikkal, akkor elkönyvelik, hogy ennek a cégnek nem lehet segíteni és tovább állnak. Gondoljuk végig ezen pontot, hiszen akár új, akár régi motoros kollégáról van szó, mindig lehetnek jó meglátásaik!

Fontos a munkavállalók közötti együttműködés. Vegyük észre, ha valami nem oké, nem kell nagy dolgokban gondolkodnunk. Elég észrevenni a lazsáló, teljesítményromboló kollégákat csapatmunka során, és megelőzni egy esetleg konfliktus kialakulását.

Fejlődési / előrelépési lehetőség szintén olyan dolog, ami nem maradhat el egyetlen vállalatnál sem! Senki nem akar egy örökös mókuskerékben dolgozni, unalmas és megkeserítő életet élni, csak azért, mert nem tud előre lépni és fejlődni. Fontos tudatni legalább évente egy teljesítményértékelés során beosztottjainkkal, hogy fontos munkát végeznek a cég életében, hogy hosszú távon tervezünk velük. Ne csak üres ígéretek legyenek, hanem közös tervek! Teljesítményértékelés során csupán 20 percet szánva kollégáinkra ismertethetjük meglátásainkat, terveinket, további elképzeléseinket, illetve munkavállalónk is ismertetheti gondolatait.

Utolsó és legfontosabb munkaerő megtartáshoz szorosan kötődő pont nem más, mint az új, kihívást jelentő feladatok. Mindenki szeretne újat tanulni, fejlődni, nem csak sivár munkanapokat, céltalanságot megélni. Ott van bennünk a vágy a tanulásra, fejlődésre. Kihívásokkal kapcsolatban általánosságban elmondható, hogy ha sikerélményünk van, akkor büszkeség és elégedettség tölti meg szívünket.